Choć większość osób trenujących bieganie rozumie znaczenie konieczności przeprowadzenia solidnej rozgrzewki, to jednak nadal wiele z nich zaniedbuje tzw. cool down, czyli rozluźnienie po treningu. Czy słusznie?

Czy warto stosować cool down?

Przed laty do powszechnej wiedzy z zakresu biegania i innych sportów należała konieczność wykonywania zarówno rozgrzewki przed treningiem, jak i następujących po nim ćwiczeń rozluźniających. Miało to w teorii zapobiec przykrym zakwasom następnego dnia, a także znacznie wspomóc regenerację mięśni, tym samym pozwalając na częstsze bieganie i osiąganie założonych rezultatów w krótszym czasie. Rady tego typu można było znaleźć w książkach czy usłyszeć je z ust trenerów lub samych zawodników.

Technologie pozwoliły na zbadanie wpływu CoolDown

Rozwój techniki i powszechność przeprowadzania różnego rodzaju badań spowodowały jednak, że pojawiła się możliwość rzetelnego zweryfikowania znaczenia cool downu – zarówno w bieganiu, jak i w przypadku innych aktywności fizycznych. Ku zaskoczeniu wielu osobistości ze świata sportu okazało się, że nie odgrywa on dużej roli w procesie regeneracji organizmu. Ba, nie czyni on w tej kwestii jakiejkolwiek różnicy! Biegacze niepomijający w swoich treningach elementu rozluźnienia byli tak samo podatni na zakwasy jak ich bardziej leniwi koledzy.

Czy w takim razie opłaca się stosować cool down? Z pewnością tak, choć z innych względów niż te powtarzane od dziesięcioleci w literaturze sportowej. Podczas intensywnego wysiłku nasz organizm przystosowuje się do niego, czasowo zmieniając sposób funkcjonowania. Stanowi to odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie mięśni na tlen. W trosce o korzystne samopoczucie po treningu, warto pozwolić naszemu organizmowi się stopniowo rozluźnić, pomagając mu tym samym powrócić do stanu wyjściowego.

Jak rozluźnić się po bieganiu?

Najlepszą metodą na zrealizowanie elementu treningu określanego jako cool down jest zakończenie biegu spokojnym truchtem bądź spacerem, przy czym warto także wprowadzić elementy rozciągania. Jeśli z jakiegoś powodu nie mamy takiej możliwości, to rolę rozluźnienia mogą przejąć łatwe ćwiczenia wykonywane po powrocie w domu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.